اصطلاح تولید محتوا در عصر دیجیتال امروزی به هنر برنامه ریزی، نوشتن و انتشار محتوای وب اطلاق می شود. نویسندگان محتوا همچنین ممکن است مسئول تبلیغ و ویرایش محتوای تولید شده باشند. نوشتن محتوا شکلی از بازاریابی درونگرا است که برای جذب مخاطب به یک شرکت، محصول یا مکان دیجیتال خاص طراحی شده است.
هدف از تولید محتوا چیست؟ به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند در مورد یک محصول یا برند، جلب اعتماد مشتری، بهبود تعامل و ایجاد فرصت هایی برای فروش است. در مقاله ۴ هدف اصلی تولید محتوا نیز اهداف مهم و پایه در تولید محتوا به تفصیل بیان شده است.
امروزه از شیوه های محتوا نویسی در ایجاد اشکال مختلف محتوا استفاده می شود، از جمله:
وبلاگ نویسی: وبلاگ ها بخش اصلی ایجاد یک استراتژی محتوای قوی هستند، آنها می توانند ایده های مربوط به محصولات و برند شما را منتقل کنند و در عین حال رهبری فکری شما را برجسته کنند. وبلاگ ها همچنین می توانند برای اهداف سئو، ایجاد ترافیک ارگانیک و افزایش آگاهی از برند مفید باشند.
ایمیل: نوشتن محتوا برای ایمیل‌ها می‌تواند به تبدیل مشتریان و همچنین ایجاد تعامل بهتر برای تجارت شما کمک کند. بازاریابی ایمیلی همچنین به ایجاد وفاداری و تقویت فرصت های شما برای خریدهای تکراری کمک می کند.
رسانه‌های اجتماعی: کانال‌های اجتماعی از نویسندگان محتوا می‌خواهند تا ایده‌ها و کمپین‌های مختلف را تا حد امکان به طور مؤثر در میان بگذارند.
محتوای محصول: فروش محصولات و خدمات مستلزم مجموعه ای منحصر به فرد از مهارت های نوشتاری است. شما باید نسخه فروش را با استراتژی های داستان سرایی و سئو متعادل کنید.
روزنامه نگاری برند: انتشار اخبار روابط عمومی، داستان های مشتری و برند و ارتباطات داخلی همگی می توانند به حمایت و راهنمایی یک نویسنده محتوا نیاز داشته باشند.
کاغذهای سفید و کتاب‌های الکترونیکی: نویسندگان محتوا می‌توانند به تولید محتوای بسیار فنی و حرفه‌ای که نیاز به تمرکز بر یک موضوع خاص دارد کمک کنند، این به تقویت اعتبار برند کمک می کند.
اسکریپت‌های ویدیویی: اگر برای ساختن ویدیوها یا حتی پادکست‌ها برای اهداف برندسازی یک شرکت به اسکریپت نیاز است، یک نویسنده محتوا می‌تواند در این زمینه کمک کند.

مفهوم تولید محتوا چیست؟

چگونه نویسنده محتوا، تولید محتوا انجام می دهد؟

همانطور که تعریف محتوا در دنیای بازاریابی دیجیتال همچنان در حال تکامل است، نقش یک نویسنده محتوا می تواند متفاوت باشد. برخی از نویسندگان محتوا به طور خاص بر روی جنبه خاصی از تولید محتوا تمرکز می کنند، مانند تحقیق و نوشتن پست های وبلاگ بهینه شده برای موتورهای جستجو.
سایر نویسندگان محتوا ممکن است مجموعه ای از خدمات مختلف مرتبط با تولید محتوای جذاب و مرتبط را ارائه دهند. نقش اساسی یک نویسنده محتوا با درک مخاطب هدف شرکتی که برای آن می نویسد شروع می شود.
بهترین نویسندگان محتوا می دانند که چگونه لحن صدا و تلاش های بازاریابی خود را مطابق با انتظارات مخاطب هدف خود تنظیم کنند. در عین حال، این متخصصان می توانند محتوای بهینه شده را هم برای مخاطبان انسانی و هم برای الگوریتم های موتورهای جستجو بنویسند.
برخی از وظایفی که یک نویسنده محتوا ممکن است مسئول آنها باشد عبارتند از:
تحقیق کلمات کلیدی: در حالی که برخی از شرکت ها متخصصان سئو جداگانه ای دارند که مسئول تحقیقات کلمات کلیدی هستند، نویسندگان محتوا نیز می توانند در این کار کمک کنند. آنها می توانند در تعیین دقیق اصطلاحات و عباراتی که باید در محتوای خود استفاده کنید کمک کنند. برخی نیز در مورد مواردی مانند کلمات کلیدی دم بلند (لانگ تیل) و معنایی به شما راهنمایی می‌کنند.
استراتژی محتوا: نویسندگان محتوا می توانند به صورت مستقیم یا با متخصصان بازاریابی محتوا کار کنند و به شما در ایجاد یک استراتژی محتوای نهایی کمک کنند. این می‌تواند شامل تعیین نوع وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، فهرست‌ها و کاغذهای سفید باشد که باید ایجاد و منتشر کنید. استراتژی محتوای شما ممکن است شامل برنامه ای برای بازاریابی رسانه های اجتماعی و ایمیل یا ایجاد ویدیو نیز باشد.
تولید محتوا: شاید مهمترین نقش یک نویسنده محتوا در واقع تولید محتوا باشد. این متخصصان همه چیز را از پست های وبلاگ گرفته تا صفحات وب از طرف مشتری ایجاد
می کنند. برخی مواردی مانند ویرایش ها و بروز رسانی ها را به صورت رایگان با کار خود ارائه می دهند. همچنین ممکن است بتوانید معیارهای مداوم را برای مشاهده عملکرد محتوا درخواست کنید.
تصحیح و ویرایش: باز هم، این کار می تواند توسط یک فرد جداگانه در تیم بازاریابی شما انجام شود. با این حال، برخی از نویسندگان محتوا تمام کارهای تصحیح و ویرایش خود را انجام می دهند. با این حال، این ممکن است به این معنی باشد که باید برای ساعات اضافی خدمات هزینه کنید.
انتشار و اطلاع رسانی: نویسندگان محتوا معمولاً می توانند محتوای خود را در پلتفرم های مختلف آپلود کنند. این می تواند به معنای افزودن پست ها به سایت وردپرس و زمان بندی آنها باشد. بسیاری از متخصصان نیز در ایجاد یک تقویم محتوا کمک خواهند کرد، بنابراین شما دقیقا می دانید که چه زمانی هر قطعه از محتوا را منتشر و تبلیغ کنید. برخی از نویسندگان محتوا همچنین می توانند در ارتباط با وبلاگ ها و نشریات مهمان دیگر کمک کنند.

اصول نوشتن محتوا چیست؟

محتوا نویسی تمرین تولید محتوایی است که مخاطبان هدف خاصی را درگیر می کند، انگیزه می دهد و به مخاطب یا مشتری بالقوه تبدیل می کند. حدود ۸۷ درصد از بازاریابان از محتوا برای هدایت مشتریان بالقوه در مراحل مختلف قیف فروش دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند. هر جزء از سفر مشتری رویکرد متفاوتی به محتوا دارد.
به عنوان مثال، در مرحله آگاهی (بالای قیف)، هدف محتوای شما اطلاع رسانی و جذب مشتری خواهد بود.
در مرحله بررسی، شما مزایای محصولات یا خدمات خود را در مقابل محصولات ارائه شده توسط رقبا برجسته می کنید. در حالی که هیچ رویکرد یکسانی برای نوشتن محتوا وجود ندارد، چند نکته اساسی برای نوشتن محتوا وجود دارد که باید برای هر استراتژی محتوا اعمال شود:

۱- همیشه تحقیق کنید

پژوهش به دلایل مختلفی برای محتوا مهم است. ابتدا باید تحقیق کنید تا مشخص کنید برای چه کسی می نویسید. هرچه بیشتر مشتری خود را درک کنید، بیشتر می توانید با آن شخص در سطح احساسی ارتباط برقرار کنید. همچنین مهم است که درباره هر اطلاعاتی که قرار است درباره آن بنویسید تحقیق کنید. اطلاعات واقعی و معتبر در تولید محتوا کلیدی است، حتی اگر محتوایی که می نویسید در درجه اول برای اهداف سرگرمی باشد.
مطالعات نشان می دهد اگر یک برند محتوای جعلی درباره محصولات یا خدمات تولید کند، حدود ۵۹ درصد از مشتریان بلافاصله خرید از این شرکت را متوقف می کنند. برای اینکه محتوای خود را تا حد امکان جذاب کنید، تحقیق کنید:
• موضوع شما: تا جایی که می توانید درباره موضوع یاد بگیرید و از ارجاع به منابع معتبر برای اعتبار بخشیدن به کار خود استفاده کنید
• مشتریان: مخاطبان خود را بشناسید. ایجاد پرسونای خریدار و درک اینکه چگونه مشتریان به محتوای مختلف در مراحل مختلف سفر مصرف کننده پاسخ می دهند، تبدیل ها را در مقیاس قابل توجهی بهبود می بخشد.
• رقبا: درک آنچه رقبای شما از نظر محتوا تولید می کنند، الهام بخش ارزشمندی به شما می دهد. همچنین زمانی که می‌خواهید محتوای خود را از آنچه در بازار موجود است منحصر به فرد کنید، کمک می‌کند.

۲- بر اجزای اصلی محتوا مسلط شوید

هر قطعه از محتوا با یک سری عناصر مختلف ساخته شده است. برای محتوای نوشتاری، مؤلفه‌های خاصی برای جذب و تبدیل مشتریان مهم‌تر از سایرین هستند. به عنوان مثال، شما نیاز دارید به:
• سرفصل‌های جذاب: سرفصل‌ها تعیین می‌کنند که آیا مخاطب شما برای خواندن بقیه مقاله، کتاب الکترونیکی یا هر محتوای دیگری که تولید می‌کنید، زحمت خواهد کشید یا خیر. اگر تیتر شما جذاب نباشد، خوانندگان فقط دکمه برگشت را می زنند. تیترهای جذاب قابل تامل و جالب هستند.
تکنیک هایی مانند استفاده از اعداد برای نشان دادن اقتدار را امتحان کنید، مانند “۹۸٪ از بازاریابان می گویند …”، یا پرسیدن سوالات: “آیا این ترفندهای بازاریابی ایمیلی را می شناسید؟”
یک نکته جذاب: شما فقط چند ثانیه فرصت دارید که خوانندگان را پس از خواندن تیتر شما درگیر خود نگه دارید. یکی دو جمله اول نیز برای حفظ توجه مخاطبان شما بسیار مهم است. مطمئن شوید که این بخش اول را به درستی دریافت کرده اید.
• شفاف و متمرکز بمانید: مخاطبان خود را با صدها ایده مختلف در یک محتوا اشتباه نگیرید. بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و بر ارائه توصیه‌های عملی فراوان به مشتریان خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید، از لحن صدای خاص برای مخاطب هدف خود و شخصیتی که برای آن می نویسید استفاده کنید. این کمک می کند که محتوای شما برای افراد مناسب جذاب تر شود.

۳- هر چیزی را که می نویسید ویرایش و بهینه کنید

در نهایت محتوای عالی، کار و زمان می برد. اکثر نویسندگان محتوا اولین نسخه از مقاله ای را که می نویسند منتشر نمی کنند. صرف زمان برای خواندن هر کتاب الکترونیکی یا مقاله بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که هرگونه خطای گرامری یا جمله غیرعادی می تواند مخاطب شما را گیج کند و آنها را در جهت مخالف بفرستد.
اغلب، داشتن یک مصحح جداگانه هنگام ایجاد محتوا مفید است، زیرا آنها می‌توانند کار شما را از منظری عینی بررسی کنند و چیزهایی را که شما از دست داده‌اید تشخیص دهند. راه های دیگر برای بهبود کار خود عبارتند از:
• بررسی سئوی محتوا: آیا از کلمات کلیدی به طور طبیعی و ارگانیک در طول پست استفاده کرده اید؟ آیا پیوندهای داخلی برای اتصالات صفحه در سایت شما و پیوندهای خارجی برای اعتبار وجود دارد؟ آیا تگ H1، متا تگ ها، سرفصل ها و تگ های عنوان خود را بهینه کرده اید؟
• بررسی خوانایی: آیا محتوای شما به بخش های منطقی تقسیم می شود؟ آیا زیرعنوان هایی برای راهنمایی خواننده خود دارید، پاراگراف های کوتاه و نکات مهم زیادی دارید؟ برای بهبود خوانایی، همه چیز را تا حد امکان تمیز نگه دارید.
• نگاهی به ارتباط: آیا هر قسمت از محتوای شما آنطور که باید مرتبط است؟ آیا می توانید هر چیزی را که برای مخاطبان شما مفید نیست حذف کنید؟ ویرایش و بهینه سازی محتوای شما اغلب یکی از زمان برترین بخش های نوشتن محتوا است، بنابراین مطمئن شوید که بر اساس آن برنامه ریزی می کنید.

چگونه تولید محتوا را شروع کنم؟

کلید شروع موفقیت آمیز یک شغل در تولید محتوا اغلب توسعه مهارت های شما و به دست آوردن هر چه بیشتر تجربه است. بیشتر شرکت‌ها می‌خواهند نویسندگان محتوای تولیدی شان، بهینه‌سازی اولیه برای موتورهای جستجو را داشته باشند، مطمئن شوید که از اصول سئو محتوا اطلاع دارید. مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا راه های منحصر به فردی برای استفاده از محتوا برای رفع نیازهای مشتریان خود بیابید. توانایی انطباق، رشد مداوم و توسعه مهارت های جدید برای یک نویسنده محتوا ضروری است. ابزارهایی که برای تبدیل مشتریان به مخاطبان خود استفاده می کنید احتمالاً در طول زمان تغییر خواهند کرد، بنابراین آماده باشید که به طور مکرر در حرفه خود تکامل پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.